Chokald = finnar?



Jag har blivit galet förälskad i choklad på senaste tiden. Jag vet att man vid "lingonveckan" blir mer sugen på söta saker men det är inget jag har haft problem med förut. Men nu känner jag ett starkt behov varje gång. Alltid är det choklad jag vill ha också!
Nu har det automatiskt blivit så att jag fortsatt med att äta choklad lite då och då. Jag kan inte låta bli.
Jag vet inte om det är en myt eller om det är sanning men jag upplever att jag får finnar av att äta choklad.
Så jag var ju helt enkelt tvungen att kolla runt på internet om det stod att det var bevisat att så är fallet.

De flesta hemsidor jag har varit in på säger att man INTE får finnar av choklad. Den brittiska tidningen The Mirror har skrivit en artikel om myter och att man ska få finnar av choklad är falsk enligt deras undersökning. De säger istället att choklad kan motverka finnar. "Det är hormoner som ligger bakom hudens fettproduktion och därmed antalet finnar." 
Jag tycker det är liiiite överdrivet att säga att choklad kan motverka finnar. Det har då jag aldrig märkt.

På Clerasils hemsida står det ett par finurliga förklaringar och även tips på hur man kan undvika finnarna att uppstå.    
http://www.clearasil.se/expert/healthyEating.php

Ja det är ju självklart att det här ämnet kan diskuteras och många experter verkar vara oense om vad som verkligen stämmer. Får man finnar av choklad eller inte?
En gammal artikel i Veckorevyn dök upp på min skärm och där skrev beatybloggaren Therése Anderson att;
"märker du att du verkar få finnar av choklad, sluta upp med kakao ett tag och se om din hud blir bättre. 
Eller så struntar du i det och njuter gott av livets kanske godaste godis."
  

Alla känner olika. Vissa blir drabbade av "chokladfinnar" då och då. Andra blir jämt drabbade medan en del aldrig upplever att de får finnar.
Jag kommer knappast sluta att äta choklad för jag kan stå ut med några röda prickar i ansiktet då och då!
För att trotsa denna myt vs. sanning, ska jag nu ta mig en liten chokladbit!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0